오늘 제일 궁금해하는 질문입니다.

대출/연장/예약

도서관 휴관기간 반납도서와 반납일 연체는 어떻게 처리되나요?

#휴일 #연체 #휴관
프로그램

독서문화 프로그램은 어떻게 참여하나요?

#신청방법 #독서문화 #독서문화프로그램
프로그램

독서커뮤니티는 어떻게 이용하나요?

#글쓰기 #독서클럽 #프로그램
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독서커뮤니티에 글쓰는 방법이 궁금해요.

#독서커뮤니티 #독서클럽 #글쓰기
프로그램

마일리지 적립에 대해 궁금해요.

#받는 법 #도서마일리지 #도서관마일리지
대출/연장/예약

대출 연장은 어떻게 하나요?

#연체 #대출연장 #기간

분야별 자주 묻는 질문 BEST

학기중 : 평일 09:00~ 22:00, 토요일 09:00~13:00

방학중 : 평일 09:00~ 13:00, 토요일 09:00~13:00

일요일, 국경일, 근로자의 날, 개교기념일 등 특별한 경우 도서관장이 휴관일을 정할 수 있습니다. 이용에 참고하시기 바랍니다.


도서관 이용시간 안내: https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/43

중앙도서관 홈페이지 접속 → 검색 창에 찾는 책의 제목(서명) 입력 → 검색결과 화면에서 책의 제목 클릭 → 상세 정보 화면 하단의 '청구기호''소장정보' 확인 → 해당하는 위치의 서가로 이동

예시) 『밝은 밤』, 813.7 최685ㅂ, 인문과학자료영역(2층)

책을 찾기 어렵다면 중앙도서관 3층 서비스데스크(042-629-7688)로 문의해 주시기 바랍니다.



도서관 홈페이지 검색창(키워드 검색)에 맞춤법을 유의하여 다시 입력하거나 혹은 서명의 일부만 검색해 보시기 바랍니다.

그럼에도 불구하고 검색되지 않을 시, 도서관에서 소장 중이지 않은 자료이므로 희망도서 신청이 가능합니다.

중앙도서관 1층 대출/반납 데스크로 빌리고자 하는 도서와 모바일 학생증/사원증을 소지하여 방문하면 됩니다.

또한, 데스크 앞에 무인 자동대출기에서 직접 대출하실 수도 있습니다.

대출권수 및 기간

1) 학부생 : 10권, 15일

2) 교수 : 60권, 180일

3) 교직원 : 20권, 60일

4) 대학원생 : 20권, 60일

5) 기타(도서관 회원증) : 5권, 10일

대출 연장은 중앙도서관 홈페이지 My Library> 대출/연장> '대출연장' 버튼을 통해 신청하실 수 있습니다. (최대 2회)

한 번 연장 시 학부생 15일, 교직원/대학원생 60일, 교수 180일동안 더 열람할 수 있습니다.

단, 기타(도서관 회원증, 단기 교육생) 신분과 대상 자료가 다른 이용자에 의해 예약되었거나 현재 연체중 일 경우 대출 연장 불가합니다.

중앙도서관 앞에 비치된 무인 반납함과 56주년 기념관 3층에 있는 무인자동반납기와 수동반납기를 이용해 반납할 수 있습니다.

반납기는 365일 24시간 이용 가능합니다.

반납 가능합니다.

또한 대덕밸리 캠퍼스 도서관에서 분관 자료 배달 서비스를 통해 대출한 책 역시 중앙도서관에서 반납 가능합니다.

대출자료가 손상된 경우 해당 자료의 보수에 소요되는 경비를 부담하거나 동일자료로 변상해야 합니다.

대출된 자료를 분실하였을 경우 동일자료로 변상하는 것이 원칙이며, 동일자료로 변상할 수 없을 때에는 본관에서 책정하는 금액으로 변상해야 합니다.

원문복사 서비스란, 중앙도서관에 소장되지 않은 자료를 국내외 협력도서관이나 문헌제공기관에 의뢰하여 제공하는 서비스입니다.


Web 신청

1) 중앙도서관 홈페이지에서 직접 신청

- 도서관 홈페이지→ 도서관 이용→ 서비스 신청→ 원문복사 → 신청

2) 한국교육학술정보원(KERIS)

- RISS(http://www.riss.kr)에 접속하여 회원가입(소속기관 이용자 선택, 소속 도서관 : 한남대학교 "중앙도서관"으로 설정) → 담당사서의 이용자인증

- 이용자 인증이 완료되면 RISS에서 자료를 검색하여 소장처를 확인함과 동시에 검색결과 화면에서 원문복사 신청

3) 국가과학기술전자도서관(NDSL)

- 국가과학기술전자도서관(http://scholar.ndsl.kr)에 접속하여

회원가입(협력기관 이용자 선택, 소속기관 : 한남대학교 "중앙도서관"으로 설정) → 담당사서의 이용자인증

- 이용자 인증이 완료되면 원하는 자료를 검색하여 원문복사 신청

4) E-MAIL 신청

- 전자우편으로 신청 가능

- 희망하는 자료의 서지사항, 전달 방법, 성명, 연락처 등을 기재

- 접수 : dds@hnu.kr


방문신청

중앙도서관 2층 연속간행물데스크에 비치된 신청서에 자료의 정확한 서지사항(서명, 저자명, 출판사, 연도 등)을 기재하여 신청할 수 있습니다.

상호대차 대출기간은 15일입니다.

최대 3권까지 신청이 가능합니다.

자료의 처리상태는 [신청→선정→주문→검수→등록→정리→열람]으로 구분이 되며,

국내서의 경우 신청에서 대출가능 상태까지 약 2~3주정도 소요됩니다.

국외서의 경우 출판, 유통 등의 문제로 최소 한달에서 길게는 3개월 이상 소요됩니다.


문의처: 중앙도서관 수서실 042-629-8058, 7687

우선정리 신청을 해주시면 되며 우선정리는 희망도서를 신청하여 구입된 도서와 정리중인 도서를 대상으로 요청할 수 있습니다.


"희망도서구입"으로 신청한 경우 구입이 완료되면 신청자에게 “구입희망도서도착” 메일이 전송되며,

메일이 전송된 후 2~3일 이내에 우선정리를 요청할 수 있습니다.


우선대출 자격 순서

① 소장권수가 부족하여 추가로 구입한 도서는 예약자 우선

② “희망도서 구입을 신청”하여 구입한 경우에는 신청자 우선

(단, ① 항 예약도서가 아닌 경우)

③ 정리중인 도서가 위 ①~②항에 해당이 안 될 경우 우선정리 요청자 우선



우선정리 요청방법

우선정리는 신청한 희망도서가 정리중 상태에서만 요청할 수 있으며, 대출 가능인 경우 각 자료실 서가에서 직접 이용해주시기 바랍니다.

전화 접수는 받지 않으며, 메일로만 신청할 수 있습니다. 메일주소: bookre@hnu.kr

기록사항: 서명, 신청자 ID, 이름, 학과


대출 또는 열람

중앙도서관 대출/반납서비스데스크로부터 한남대알림톡을 받으시면 1층 대출/반납데스크로 방문하셔서 대출하시면 됩니다.

메시지 수신 후 3일이내 대출을 받지 않으면 자동으로 취소됩니다.


문의처: 중앙도서관 정리실 042-629-7690



도서관 홈페이지에서 자료 검색 후 우리대학 미소장 도서를 신청할 수 있습니다.

신청방법을 참고해 주세요.

신청방법 : 도서관 홈페이지 로그인→ 도서관 이용→ 서비스 신청→ 희망도서신청

https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/28

정보화시설은 https://my.hnu.kr -> 로그인 -> 정보화시설에서 예약할 수 있습니다. 자세한 방법은 다음 링크에서 확인 바랍니다.

https://url.kr/93uf4j


도서관 홈페이지> 도서관 이용> 시설 이용> IC서비스(PC/시설이용) 페이지에서도 IC서비스 이용에 대한 자세한 정보를 확인하실 수 있습니다.

https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/16

스마트폰에서 인증후 HNUWIFI를 이용하실 수 있습니다.

ID 혹은 사용자 이름 : 학번/교직원 번호, password: 생년월일 6자리

노트북 wifi 연결은 아래 링크를 참고하여 주시기 바랍니다.

http://wifi.hannam.ac.kr/

중앙도서관 1층 인터넷존과 멀티존에서 복사기와 스캐너를 유료로 이용하실 수 있습니다.

중앙열람실 3F에 무인프린터기 2대도 유료로 이용할 수 있습니다.

·VOD: 도서관 홈페이지 로그인→ 자료검색→ 전자자료→ 한남무비

-캠퍼스 언제 [When], 어디서 [Where]나 PC/모바일로 이용가능

-최신영화 Update 매월 2회

-전용좌석: 중앙도서관 멀티미디어열람영역 → VOD Zone

-예약: 인트라넷 → 정보화시설 → IT 영역신청 → VOD 이용영역


·DVD: 중앙도서관 멀티미디어열람영역 DVD Zone

-예약: 인트라넷 → 정보화시설 → IT영역신청 → DVD 이용영역

E-Book/오디오북은 우리대학이 소장한 전자책입니다.

이용방법: 도서관 홈페이지 로그인→ 자료검색→ 전자자료→ E-Book, Audio-book [교외접속가능]


E-Book 대출 기간

·학생, 교원, 교직원: 10책 10일 (연장2회)

·기타: 5책 7일 (연장2회)

반납: 대출기간이 종료되면 자동반납


Audio Book 이용: 스트리밍 방식으로 동시접속자 5인까지 가능

도서관에서 소장중인 전자저널과 학술DB에 관한 내용은 다음 링크를 통해 확인해주세요.


학술DB에 관하여: 학술DB 튜토리얼 : https://hanul.hannam.ac.kr/bbs/list/12


전자저널 이용방법: 도서관 홈페이지> 자료검색> 통합검색> 전자자료검색 (https://hanul.hannam.ac.kr/piq/alpha/journal)

학술DB 이용방법: 도서관 홈페이지> 자료검색> 전자자료> 학술DB (https://hanul.hannam.ac.kr/schosite/list/1)

앱스토어를 통해 한남대학교 중앙도서관과 전자책 도서관을 다운로드 받을 수 있습니다. 자세한 사항은 다음 링크를 통해 확인할 수 있습니다.

한남대학교 전자책 도서관 - https://ebook3.hannam.ac.kr/FxLibrary/help/appDown/

한남대학교 중앙도서관은 장애인과 도우미 학생들을 위해 다음과 같은 서비스를 지원하고 있습니다.


자료검색(인쇄자료, 디지털 콘텐츠 및 점자 도서 대출), 중앙도서관 시설 예약(셀프스튜디오, VR Lab, 그룹스터디룸, 열람실, PC), 원문복사 및 상호대차 서비스, 요청 시 도서관 이용 교육 진행


장애학생 지원시설: 높낮이 조절 PC책상, 자료 검색용 모션데스크, 56주년기념관 장애인 전용 그룹스터디룸, 56주년기념관 사물함, 도서관 장애인 전용 주차 공간, 도서관 경사 진입로, 자료실 이용을 위한 엘리베이터


도서관 홈페이지> 교육/연구지원서비스> 교육지원서비스> 장애학생 지원서비스 페이지에서 더 자세한 내용을 확인할 수 있습니다.

도서관 홈페이지> 교육/연구지원서비스> 학위논문 제출> 학위논문제출(dCollection) 사이트에서 제출하실 수 있습니다.

https://hannam.dcollection.net/

홈페이지 내 공지사항과 도서관 일정 페이지에서 현재 진행중인 독서문화 프로그램을 확인할 수 있습니다.

공지사항의 해당 프로그램 게시글 url을 통해 신청할 수 있습니다.

누구나 참여할 수 있습니다.

공지사항 페이지 : https://bookcc.hannam.ac.kr/

독서커뮤니티는 학생들의 독서활동과 인문학적 사고력 향상을 위해 글쓰기와 독서문화프로그램을 운영하고 있습니다.

이 프로그램에 참여하면 마일리지를 적립하고, 마일리지 누적점수에 따라 연말 독서문화상

시상자를 선발합니다.

중앙도서관 홈페이지> 도서관 안내> 독서클럽에 방문하시면 자세한 내용을 알 수 있습니다.

독서클럽 소개 페이지 바로가기: https://bookcc.hannam.ac.kr/kor/sub04/menu_01.html

독서클럽 홈페이지> 커뮤니티> 글쓰기 버튼을 눌러 작성할 수 있습니다.

300자 이상으로 1일 3편(창작글, 독서후기, 여행, 영화이야기 중 3편)까지 게시가 가능합니다.

글쓰기는 주제의 태그를 추가하면 주제별로 검색이 가능합니다.


자세한 사항은 다음 링크에서 확인해주세요.

https://bookcc.hannam.ac.kr/kor/sub04/menu_02.html

During the semester: 09:00 to 22:00 on weekdays, 09:00 to 13:00 on Saturdays.

Vacation: Weekdays 09:00 to 13:00, Saturdays 09:00 to 13:00


Sunday, National Day, Workers' Day, and Founding Day, etc., the library director may designate holidays.

Please take note of this when planning your visit.


Notice on library opening hours : https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/43

Access to the website of the central library → Enter the title of the book you are looking for in the search box

Click the title of the book on the search results screen → Check the 'collection information' and 'call number'

Move to the shelf in the corresponding location.


Example) 『Bright Night』, 813.7 Choi 685ㅂ, Humanities and Science Data Area (2nd floor)


If you are unable to find a book, please contact the service desk on the 3rd floor of the Central Library(042-629-7688).

Please re-enter the spelling carefully in the search box on the library's website (keyword search) or search for only a part of the title of book.

Nevertheless, if it is not searched, it is not in the library, so you can request the purchase of books.

Please visit the loan/return desk on the first floor of the Central Library with the book you wish to borrow and your mobile student card/employee ID card.

You can also borrow directly from a self-service machine in front of the desk.

You can extend it through the Central Library website’s My Library >Borrow/Renew> ‘Renewal Loan Period’ button. (up to two times).

Once extended, you can read for 15 days for undergraduate students, 60 days for faculty/graduate students, and 180 days for professors.


Other statuses(library membership card, short-term trainees) cannot extend loans, and loan extensions are not possible if the material has been reserved by another user or if it is overdue.

Book Limit and Loan Duration


1) Undergraduate students: 10 books, 15 days

2) Professor: 60 books, 180 days

3) Faculty: 20 books, 60 days

4) Graduate students: 20 books, 60 days

5) Others (Library Membership Card): 5 books, 10 days

You can return it by using the self-returning box in front of the central library, and the self-service machine on the third floor of the 56th Anniversary Memorial Hall. The return machine is available 24 hours a day, 365 days a year.

You can return it.

In addition, books borrowed from the Daedeok Valley Campus Library through the branch Library material delivery service can also be returned from the central library.

If the borrowed materials are damaged, you may be responsible for the expenses incurred for the repair of the materials or be required to compensate with equivalent materials.

If materials borrowed are lost, the general principle is to compensate with equivalent materials.

If equivalent materials cannot be provided, compensation must be made based on the value determined by the central library.

The Document Delivery Service refers to a service where materials not held by the central library are requested from domestic and foreign cooperating libraries or document supply agencies.


Web Application

1) Apply directly from the website of the Central Library

- Library homepage → Use library → Apply for service → Document Delivery Service → Request


2) Korea Educational Research Information Service (KERIS)

- Access RISS (http://www.riss.kr) and sign up (select user of affiliated institution, affiliated library: Hannam University "Central Library") → User authentication at the librarian in charge.

- Once user authentication is completed, you can search for materials on RISS, confirm the holding location, and simultaneously request copy the original texts from the search results screen.


3) National Digital Science Library (NDSL)

- Go to the National Digital Science Library (http://scholar.ndsl.kr)

and sign up (selecting users of partner organizations, affiliated organizations: Hannam University "Central Library") → User authentication at the librarian in charge.

- When user authentication is completed, search for the desired materials and apply for a copy of the original text


4) Application for E-MAIL

- Applicable by e-mail

- Write the bibliography, delivery method, name, contact information, etc. of the desired data

- Email to: dds@hnu.kr


To apply in person

You can fill out the application form provided at the Periodical Service Desk on the 2nd floor of the Central Library with accurate bibliographic information (title, author, publisher, year, etc.) of the material.

The Interlibrary loan period is 15 days.

You can apply for up to three books.

You can search for materials on the library website and apply for books not in our university's collection.

How to apply: Log in to the library website → Use the library → Apply for services → Purchase Request(Request a book)

https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/28

The processing status of the materials is divided into [application→selection→order→check→registration→organization→reading]

In the case of domestic books, it takes about two to three weeks from application to loan availability.

In the case of foreign books, it takes at least a month to more than three months due to problems such as publication and distribution.


Contacts: Central Library Acquisition Office 042-629-8058, 7687

You can apply for Requests for rush processing, and you can request Requests for rush processing for purchased books and in-cataloging state books by applying for Request a Book.


If you apply through "Request a Book", a “Request a Book Arrival” email will be sent to the applicant once the purchase is completed.

You can request Requests for rush processing within 2-3 days after the mail is sent.


Priority Loan Eligibility Order

① Additional books purchased due to insufficient number of books in the collection are given priority to the person who made the reservation.

② Applicants are given priority for books purchased through “Request a Book”.

(However, if it is not a reserved book that falls under ①)

③ If a book in 'in-cataloging' status does not fall under ①~②, priority will be given to those requesting rush processing



How to Requests for rush processing

Requests for rush processing can only be requested when the requested Request Book is in the 'in-cataloging' state. If it is available for loan, please use it directly from the shelves of each library.

We do not accept phone calls, you can only apply by e-mail. Email address: bookre@hnu.kr

Records: Title, applicant ID, name, department


A loan or reading

If you receive Hannam University notification message from the Central Library Loan/Return Service Desk, you can visit the Loan/Return Desk on the 1st floor and loan it.

If you do not receive a loan within 3 days of receiving the message, your loan rights will be automatically revoked.


Contacts: Central Library Classification Office 042-629-7690

Information facilities can be reserved at https://my.hnu.kr -> Login -> 정보화시설

For more information, visit the following link.

https://url.kr/93uf4j


You can also find detailed information about using IC services on the library homepage > Library Use > Facility Use > IC Service (PC/Facility Use) page.

https://hanul.hannam.ac.kr/webcontent/info/16


You can use HNUWIFI after authentication on your smartphone.

ID or user name: student number/faculty number, password: 6 digits of date of birth

Please refer to the link below to connect to the laptop wifi.

http://wifi.hannam.ac.kr/

Copiers and scanners are available for a fee in the Internet zone and multi-zone on the first floor.

You can also use two unmanned printers on the 3rd floor of the central reading room for a fee.

·VOD: Log in to the library homepage → Data search → Electronic data → Hannam Movie

- Available anytime, anywhere on campus via PC/mobile.

- Update the latest movie twice a month

- Exclusive seats: Central Library Multimedia Reading Area → VOD Zone

- Reservation: Intranet → 정보화시설 →IT 영역신청 → VOD 이용영역


·DVD: Central Library Multimedia Reading Area DVD Zone

-Reservation: Intranet → 정보화시설 → IT영역신청 → DVD 이용영역

E-Book/Audiobook is an e-book owned by our university.

How to use: Log in to the library homepage → Data search → Electronic data → E-Book, Audio-book [Off-campus access available]


E-Book loan period

·Students, teachers, and faculty : 10 books,10 days (extended 2 times)

·Other: 5 books, 7 days (extended 2 times)

Return: Automatic return at the end of the loan period


Using Audio Book: Up to 5 concurrent users can be streamed

Please check the following links for information on electronic journals and academic DB held by the library.


Academic DBs Tutorial : https://hanul.hannam.ac.kr/bbs/list/12


How to use electronic journals : https://hanul.hannam.ac.kr/piq/alpha/journal

How to use Academic DBs : https://hanul.hannam.ac.kr/schosite/list/1

You can download Hannam University Central Library and E-book Library through the App Store. You can find out more at the following link.

Hannam University ebook library - https://ebook3.hannam.ac.kr/FxLibrary/help/appDown/

Hannam University Central Library supports the following services for students with disabilities and their helpers.


Material search (printed materials, digital content, and Braille book lending), Central Library facility reservations (self-studio, VR Lab, group study room, reading room, PC), Document Delivery Service and Interlibrary Loan service, and library usage training upon request.


Support facilities for students with disabilities: Height-adjustable PC desk, motion desk for data retrieval, group study room exclusively for the disabled in the 56th Anniversary Memorial Hall, lockers in the 56th Anniversary Memorial Hall, parking space for the disabled in the library, sloped entrance to the library, elevator for use of the data room.


You can find more details on the library homepage > Education/Research Support Services > Education Support Services > Support Services for Students with Disabilities.

You can submit it at the library homepage > Education/Research Support Services > Submission to thesis > Submission to thesis (dCollection) site.

https://hannam.dcollection.net/

You can check the currently ongoing reading culture program on the website's notices and library schedule page.

You can apply through the URL of the program posting in the notice.

Anyone can participate.

Notice page: https://hanul.hannam.ac.kr/bbs/list/1

You can check information about using the reading club through the reading community website.

Library homepage> Library information> Community> Reading community


Go to the book club introduction page: https://bookcc.hannam.ac.kr/kor/sub04/menu_01.html

You can write by clicking the Reading Community homepage > Community > Write button.

You can post up to 3 posts (3 from creative writing, reading review, travel writing, and movie story) per day with 300 characters or more. 


For further details, please check the following link.

https://bookcc.hannam.ac.kr/kor/sub04/menu_02.html

문제가 아직 해결되지 않았다면
Q&A 또는 전화 문의해 주세요.

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